Bemutatjuk Besport 09/4 5418/2,4 —- 5
A Sport TV P2 választása
Szarka Attilával a Snitt Stúdió igazgatójával és Kálnai Györggyel, a Panasonic kereskedelmi igazgatójával beszélgettünk a „Sport TV P2 projekt” megvalósításáról.
- Ki volt a megrendelő és mikor kezdődtek az érdemi tárgyalások?
Sz. A:
A projekt 2007 decemberében indult. Akkoriban készültek az első tervek, a Sport TV néven ismert csatorna számára, amely azóta számos kisebb csatorna felvásárlásával erősítette piaci pozícióját. Így került a tulajdonukba a Minimax, a Filmmúzeum, a Deko és a Paprika, valamint ehhez a cégcsoporthoz tartozott a Sport 1, a Sport 2 és a Cseh Sport. Az így kialakult jelentős méretű televíziós társaság később felvette a Chello Central Europe Műsorszolgáltató Zrt. nevet.
- Hogyan került a Panasonic P2 technológia a projektbe?
Sz. A:
A szálak a 2008-as NAB-hez nyúlnak vissza, itt kezdtem beszélgetni Kálnai Györggyel a Sport TV fejlesztéseiről. Ekkor kezdtem ötletelni, az akkor még csak utómunkáról szóló történetről.
Ugyanis a Chello a felvásárlási hullámban megvásárolt egy Mojo nevű gyártó céget is, amely a tervek szerint kész, HD műsorokat fog szállítani a cégcsoport csatornáinak. Egyébként az utómunka rendszerre már 2007-ben megfogalmazódott a HD képesség igénye. Nos ezen megfogalmazott igényekkel a fejemben, – alaposan megismerkedtem a Panasonic teljes kínálatával. Majd két-három hónapos kemény munkával kellett Nádasdy Gábor műszaki igazgatót meggyőznöm a P2 előnyeiről.
- Mit installáltatok és mi volt a felhasználói oldal igénye?
Sz. A:
Utómunka területen: tíz HD munkaállomás, megosztott háttértárral, 32 terabájt tároló-kapacitással. Ezen túl itt sikerült Magyarországon először az Avid un. Workflow Engine (Interplay) rendszerét is integrálni. Igény volt még két transzfer menedzserre, ami az Avid, be és kimeneti formátumait kezeli. A tíz munkaállomásból négy korábbit (amin Adrenaline futott) upgrad-eltünk és hat teljesen új állomást állítottunk üzembe, Avid Nitris DX szoftverrel.
Felvételi oldalon egyértelműen HD, IT alapú technika körvonalazódott. A 2008-as NAB-in körülnézve és több gyártó teljes IT alapú munkafolyamatait megvizsgálva arra jutottam, hogy a legkiforrottabb és utómunka szempontból is a legtámogatottabb rendszer a Panasonic P2 technika, AVC-Intra 50/100, DVCPRO HD kodekkel. Gazdasági szempontokat figyelembe véve jelentős tény, hogy az anyagok további felhasználása kártyaolvasókkal megoldható. A Chello cégcsoport gyakorlatilag egy teljes IT alapú beruházást valósított meg, amely kiegészült egy 16 csatornás ThomsonGrassValley K2 rendszerrel és az ITN szalagkönyvtárával.
A fentiek szellemében a projekthez hat kamera vásárlására volt lehetőség. Három AG-HVX201-es és három AJ-HPX2100-as került beszerzésre. A kamerák ENG rendszerben, a 2100-asok Canon nagylátszög objektívekkel dolgoznak. A montírozó munkahelyekre a Panasonic 17 collos, HD, LCD monitorai, a BT-LH1760-asok kerültek.
Kálnai György a régió kereskedelmi igazgatója hozzá tette: „Nagy örömünkre szolgál, hogy a Sport TV a Panasonic P2 HD technikáját választotta. Meggyőződésem, hogy az AVC-Intra kodek zökkenőmentesen editálható tulajdonsága miatt nyertük meg ezt a projektet. Azonban eredményeink a szilárdtest memóriás alkalmazásokban és a kínált teljes IT alapú workflow is a javunkra billentette a mérleg nyelvét. Érdekes időbeli egybeesés volt, hogy a EuroSport éppen akkor adoptálta a P2 technikát, amikor a magyarországi Sport TV-nek döntést kellett hoznia a fejlesztés irányára vonatkozóan.
Mindezeken túl, minden bizonnyal sokat nyomott a latba a P2 választásánál, hogy nincs szükség egyéb lineáris eszközre, magnóra, hálózaton tudnak dolgozni, a média direktben editálható. Utoljára, de nem utolsó sorban a Chello fiatal vezetése jó érzékkel felismerte és reagált a Panasonic P2, IT alapú, szalagmentes megoldására, megértették a jövő televíziózásának lényegét. Végezetül, köszönet az Avid-nek, akinek a támogatása és partnersége elengedhetetlen számunkra.”
Seiler György


