A házigazda közszolgálati televízió (ARD) megbízásából a német műsorközvetítő (NDR – Norddeutscher Rundfunk) a düsseldorfi futball stadiont gyakorlatilag egy gigantikus TV stúdióvá alakította. A világ legnagyobb – 36.000 nézőt befogadó – stúdióját technikailag kiszolgálni nem kis feladat, ezért nem volt véletlen, hogy a művészek mikrofon- és monitor rendszereit illetően a Sennheiserre bízták magukat. A bizalmat a cég szakemberei természetesen ismét nagyszerű technikai bravúrral szolgálták meg – ahogy már 23 korábbi alkalommal is.

Mindent szem előtt tartva: csupán a Sennheiser vezeték nélküli rendszereihez 163 frekvenciát foglaltak le (fotó: Ralph Larmann)
A Florian Wieder által tervezett színpadi látvány az ütős megoldásaival – a zöld gyeptől kezdve a tökéletes show-elemekig – nemcsak a helyszíni, hanem a televíziós nézőket is a folyamatos meglepődés állapotában volt képes tartani. A szokatlan megoldásokra jó példa volt, hogy az ún. „zöld szoba”, ahol a művészek a produkciók után kifújták magukat, és a szavazatok érkezése közben várakoztak, most először szintén a koncerttér szerves része volt. A feladat nagyságára jellemző, hogy a színpadi hang- és fénytechnikát másfélszáz kamionnak kellett Düsseldorfba szállítania. A gigantikus méreteket jól érzékelteti az is, hogy a 60 m széles és 18 m magas LED fal, amelyen 25 kamera képe által alkotott színes kaleidoszkóp volt bárhonnan látható, LED-szalagok segítségével a nézőtér fölé is benyúlott, miközben az ehhez tartozó léptékű, kiváló hangzású hangtér kialakításához 350.000 W összteljesítményű erősítést vetettek be az arénában. A vezeték nélküli hangrendszerek zavarmentes kommunikációja számára szintén rekordnak számító csatornaszámot, összesen 163 frekvenciát foglaltak le. A művészek és a házigazdák mikrofonjait, a vezeték nélküli kontroll-monitor rendszereket, sőt a sajtóközpont részére biztosított kommunikációt is a Sennhesier által felépített rendszer szolgálta ki, természetesen hibell and a nélkül.

A 60 m széles és 18 m magas LED fal, valamint a több mint 2.200 lámpa az arénát egy színes kaleidoszkóppá változtatta (fotó: Ralph Larmann)
Mikrofon- és monitor technológia
A házigazdák – Stefan Raab, Anke Engelke és Judith Rakers – Neumann KK 104 S kapszulával szerelt SKM 5200-II kézi mikrofonokat használtak. A művészek ugyanebbe a mikrofon összeállításba énekeltek, vagy SK 5212-II zsebadót használtak, HSP 4 headset mikrofonnal. Jelvevőként mindkét esetben EM 3732-II két-csatornás vevőegységet használtak. „Ezek az adó- és vevőegységek akár 184 MHz-es kapcsolási sávszélességet is biztosítanak, ami a frekvenciák tekintetében igen nagymértékű rugalmasságot jelent a hangmérnökök számára” – magyarázta Ties-Christian Gerdes, a Sennheiser Vertrieb und Service GmbH & Co. KG elnöke. Az Eurovíziós Dalfesztiválon az idén mutatkozott be először a már sok helyen és sokszor bizonyított minőségű, egyedileg szabályozható basszushangzással rendelkező IE8 fülhallgató, mely a láthatatlan kontroll-monitor szerepében itt is elnyerte számos művész tetszését. Az összes Sennheiser rendszer ellenőrzése és távvezérlése a Wireless Systems Manager szoftver használatával történt.

A boldog győztesek: Ell és Nikki megszerezték Azerbajdzsán számára az Eurovíziós Dalfesztivál rendezési jogát (fotó: Ralph Larmann)
Tökéletes frekvencia-kezelés
A Dalfesztivál során az MM Communications színeiben Markus Müller felelt a frekvencia tervezési munkákért. Ő és csapata nemcsak a mikrofonokhoz és monitor rendszerekhez kijelölt 163 frekvenciát kezelte, hanem a talkback rendszerekhez, távvezérelt berendezésekhez és kamerákhoz használt további 120 frekvenciát is. Ennek a közel háromszáz, egymástól független rádiós kommunikációs csatornának a zavartalan működtetése nem egy rutin feladat, hanem óriási szakmai kihívás volt. „A produkció alatt egy „20-szoros válogatott” csapat gondoskodott a feszített időbeosztás betartásáról, mivel egy ilyen show igazán magas szintű megbízhatóságot kíván meg” – magyarázta Markus Müller, az MM Communications ügyvezető igazgatója. A folyamatosan jelen lévő külső zavarjelek csak fokozták a helyzetet. „Düsseldorfban nemcsak a gigantikus LED fal kóbor jeleivel kellett interferencia forrásként megküzdenünk, hanem a kölni nagy DVBT adóállomásokkal és az aréna közelében a show-val egy időben megrendezett kereskedelmi vásár rádiójeleivel is. Hogy biztosítani tudjuk az interferencia-mentes működést, az UHF spektrumban 470 és 790 MHz között a rendelkezésünkre álló frekvenciákkal kiaknáztunk minden lehetőséget.”
Ties-Christian Gerdes hozzátette: „Ezúttal rendkívül hosszú volt az öltözőtől a színpadig vezető út. A pörgős show és az egymást gyorsan váltó dalok miatt a hangtechnikának rugalmasan és biztonságosan kellett működnie, és az MM Communications csapat minden egyes tagjának pontosan kellett tudnia, hogy mi a dolga.” A feladatok sikeres leküzdésére innovatív szervezési-technikai megoldásokat is bevetettek. Ilyen volt például, hogy miután az egyes művészek egyedi monitor mixeit a velük folytatott speciális próbák során kidolgozták, az egyéni a beállításokat a fellépők számára egy személyes memóriakártyára mentették. A különböző produkciók előtt így már elegendő volt a monitor keverőpultba a kártyát betenni, a beállítások betöltődtek, semmit sem kellett az éles helyzetben állítgatni, ez pedig szintén időtakarékos megoldásnak bizonyult.

A 2011-es Eurovíziós Dalfesztivál látványos show volt. A Sennheiser 24. alkalommal gondoskodott a mikrofon- és monitor rendszerekről (fotó: Ralph Larmann)
„Feel your heart beat!”
A döntő hangulata mindenben megfelelt a Dalfesztivál mottójának, hiszen egy valóban izgalmas verseny tanúi lehettünk, melyben a győztes személye jó ideig bizonytalan volt. Végül az azerbajdzsán Ell/Nikki duettet hirdették ki nyertesként, melynek köszönhetően a 2012-es Eurovíziós Dalfesztivál Bakuban kerül majd megrendezésre
A 2011-es Eurovíziós Dalfesztiválon használt Sennheiser berendezések áttekintése:
az ének, a hangszerek és a műsor házigazdái számára:
• 42 db SKM 5200-II kézi mikrofon
• 60 db SK 5212-II zsebadó, HSP 4-3 headset mikrofonnal
• 41 db EM 3732-II két-csatornás vevőegység
• 20 db e 908 T vezeték nélküli hangszermikrofon
• 10 db e 935 énekmikrofon
a monitor rendszerek számára:
• 22 db SR 2050 IEM két-csatornás monitor adóegység
• 168 db EK 2000 IEM monitor vevőegység
a sajtóközpont számára:
• 1 db EM 1046 8-csatornás vevőegység
• 8 db SK 50 zsebadó
egyéb berendezések és antenna tartozékok számára:
• 3 db EK 3241 kamera vevőegység
• 3 db SKP 3000 plug-on jeladó
• 12 db AD 3700 aktív antenna
• 2 db A 1031 passzív körsugárzó antenna
• 8 db A12 AD aktív irányított antenna
• 6 db A 5000-CP körkörösen polarizált antenna
• 6 db AC 3200 antenna összegző
• 11 db ASA 3000 antenna elosztó


