Broadcast főszerepben…
A szórakoztató-elektronikai ipar végre kimozdúlt stagnáló helyzetéből, és újra lassú de biztos fejlődésnek indúlt, – tudtuk meg az igazgató úr nyitóbeszédéből – ami a vásár szempontjából is régen várt pozitív jelenségnek mondható.
Kétségtelen, hogy az IFA – dacára annak, hogy elsősorban szórakoztató-elektronikai kiállítás – elképzelhetetlen a műsorszolgáltatók jelenléte, és a velük való együttműködés nélkül. Ez pedig alaphelyzetet teremt, amire a kiállítás szervezői első pillanattól kezdve nagy hangsúlyt fektetnek.

Aki már többször járt az IFA-n az tudja, hogy a 6. épület 3. emeletén a sajtóközponttal szemben kapnak – immár tradicionálisan – kiállítási területet a kommunikációs technika fejlesztő cégei, mint például kiemelten a Frauenhofer Institut is, ahol a legmagasabb szintű kutatások és szakmai képzés valósul meg Németországban, de mellettük itt állítanak ki a különböző kisebb és nagyobb német rádió- és tévé-technológiai fejlesztéssel foglalkozó cégek is, akik az adáslebonyolításban, képátvitelben, vagy éppen a stúdiótechnikában tevékenykednek. Ez a terület elsősorban a szakmai látogatókat és szakembereket vonzza, és évről-évre növekvő érdeklődést vált ki az ideérkező európai broadcast szakemberek körében.
Az IFA már a kezdetek óta jelentős teret biztosít a német televíziózás és rádiózás számára, hogy nézőiknek, hallgatóiknak beszámolhassanak az ipar legújabb fejlesztéseiről, és ott legyenek a legfontosabb technikai újdonságok bejelentésénél. A legnagyobb tévécsatornák, mint a ZDF, a NRD, vagy a SAT 1, a PRO 7 vagy az RTL külön stúdiókat építenek fel egyik másik pavilonban, vagy a Sommergardenben, ahonnan napi rendszerességgel sugározzák műsoraikat.

Az tavalyi HD forradalom, a digitális átállás Németországban, vagy a sokakat érdeklő 3D-s televíziók megjelenése, kellő témát adott nem csak a gyártóknak, akik a legújabb készülékeiket állították ki az IFA-n, hanem a tévétársaságoknak is akiknek szó szerint „fel kellett kötni az alsóneműt”, hogy megfelelő tartalmat szolgáltassanak a nézők, illetve a vásárlók számára.
– És, hogy mi lesz idén a téma?
A broadcast világ idén is kellő feladat elött áll. Az idei év első „cunamija” az UHDTV azaz a 4K felbontású displayek, és televíziók megjelenése volt. Az új formátum legnagyobb problémája, hogy egyenlőre nincs megfelelő tartalom, vagyis műsor az elterjedésére, így az igazi lehetőség egyenlőre az élő közvetítésekben van, pont úgy mint a 3D vonatkozásában is. Egy pedig biztos, az IFA „hangos” lesz a 4K –tól.
Addig amíg a Panasonic és a Sony valamit a JVC a professzionális video technikát a konzumer kamerák tudásának minőségi szinvonalemelésébe integrálja, addig ezen a téren van prognosztizálható fejlődés. Az átlagfelhasználók eszköztára, nem csak a videó megjelenítők, hanem az audió megoldások vonatkozásban is fokozatosan fejlődik, és itt vezető fejlesztési irányt kapnak a Smart tudású készülékek,

Ebből is kaptunk ízelítőt Szardínián, ahol a megjelent elektronikai cégek képviselői, a legújabb fejlesztésekről adtak számot, mint példáúl az idén 90 éves fennállását ünneplő Loewe, smart televíziói mellett egy új, kábelnélküli 3D Orchestra Ultimate nevű hangfalat, valamint a „Loewe Speaker 2Go” nevű vezeték nélküli aktív lejátszó egységet mutatta be a konferencia bemutató termében.
A TP Vision a Philips televíziók gyártója. Maarten de Vries igazgató jóslata szerint 2015-ben minden második eladott készülék Smart lesz, méghozzá a 40 – 46” –os kategóriában. A Philips televíziók új sorozattal készülnek az őszi IFA-ra, és megjelennek a piacon legújabb 4K febontású UHDTV készülékükkel .
A Philips Consumer Lifestyle az audio vonalat képviseli. Ebből is kaptunk izelítőt. Újdonságai között első helyre a Funaival közösen fejesztett szétszedhető SoundBar került, a sikeres Fidelio sorozat pedig új tagokkal bővült. A Fidelio Surround on Demand, az új SoundBar, és végül az egyre sikeresebb Philips fejhallgatók kaptak hangsúlyt – amiből minden percben eladnak egy darabot valahol a világban – és tették teljessé az idei Philips kínálatot.

A SAMSUNG a „legsmartabb” a tévék között. 10 évvel ez elött mutatták be az első smart tévét, ami az óta rengeteget fejlődött. Népszerüségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy minden második eladott TV Európában Samsung nevet visel.
A legújabb az F9 -es típus, kezelése nagyon egyszerű ráadásul 6 tuner fogadására képes és upgradelhető. Az Evolution upgrade elem cseréjével, éveken át, mindig a legmodernebb szolgáltatásokat kapja a néző.
– Mi várható ebben az évben a kereskedelemben?
A jelenlévő újságírók, információt kaptak a GFK által közzétett 2012-es értékesítési adatokból, miszerint a tabletek, és Note bookok eladása +21%-al nőtt, hasonlóan az LCD tévé eladásokhoz, ezzel szemben az otthoni szórakoztató elektronika eladási mutatója Nyugat-Európában csökkent, viszont a gazdasági krízissel küzdő Kelet-Európában nőtt. Általános fejlődés a Smart eszközök eladásban várható. 2013-ban 59 millió LCD tévé eladás realizálódhat, ezek közül + 52% nővekedés várható a smart TV-ék piacán, és növekszik az OLED és 4K UHDTV eladás is, ami viszont méret és árfüggő kérdés egyben.
A nyomtatás háttérbeszorulását jelzi az a hír, hogy a számítások szerint az E book olvasók száma idéb világszerte 40% növekedést prognosztizál, és emellett 159 millió smart phone eladás is várható, mig a nagy üzlet most a SoundBar-okra vár, mert eladási számuk ebben az éveben becslések szerint mintegy 100%-al nő.
IFA 2013 szeptember 6-11 ig.
A világ legnagyobb szórakoztató elektronikai kiállítása berlinben az idei évtől kezdve egy héttel később kerül megrendezésre. ( sr.)

A kiállítás látogatói elővételben is megvásárolhatják belépőjegyüket, a magyar látogatók a Német-Magyar Kereskedelmi Kamara Lövőház utcai irodájában juthatnak hozzá a kedvezményes jegyekhez. ( – )
Bővebb információ:
Messe Berlin
Budapesti kirendeltség
Kerékgyártó Gitta
Tel.: +36 1 345 7645
Fax: +36 1 345 7605
E-mail: kerekgyarto@ahkungarn.hu


