Ezért nem volt véletlen, hogy Ács Ferenc, a közvetítés egyik műszaki vezetője gumicsizmában fogadott. A produkció lebonyolításáról éppen két élő bejelentkezés között beszélgettünk a Műjégpálya és a Műcsarnok között felépült igencsak sáros TV Compound-ban.
A Hősök teréről másodszor közvetítette az RTL Klub Televízió a Geszti Péter és Dr. Tamás István nevével fémjelzett óriási rendezvényt. Az RTL Klub felkérésére, -csakúgy mint tavaly, – az Ász Bt. gondoskodott a zökkenőmentes technikai lebonyolításról. A közvetítés SD formátumban valósult meg. A kamerák kiosztásának térképé előtt kérdeztem vendéglátómat.

Az ünnepélyes megnyító pillanatai
– Hány kamerával közvetítitek a Vágtát?
– 26 kamera van kirakva a térre, ebből 24 vesz részt a tényleges közvetítésben, a 25. kamera Rákóczi Ferit mutatja aki a „tér hangja”, az óriásprojektorok számára, a 26. kamerát a startnál állítottuk fel, ez a térrendező Meskó Zsolt munkáját segíti. A kamerákon van egy-egy 75X, 55X, 33X, 36X zoom optika, hat nagylátszögű optika, a többi pedig 20 -as alapoptikával dolgozik. Két Jimmy Jib is szolgálatot teljesít a pálya mentén.
.jpg)
A kamerák kiosztásának térképe
Telepítettünk egy GoCam-et, ez a startvonal közelében mozog egy 30 méteres sínen. Említésre méltó még a 7-es kamera, amely egy 24 méteres daru tetejéről ad szép felső totálokat, átigazításokat. A 24-es kamera szintén felső totálozik, azonban csak 15 méteres magasságból.

GoCam a startnál
– Vezeték-nélküli kamerákat használtok?
– Természetesen igen, most négy digitális Gigawave mikróberendezés dolgozik, ebből egy az RTL-é, a másik három az enyém. Remek berendezések ezek, azonban néha nem könnyű velük az élet. Az előző napon kifogástalanul működött az összes, ma bekapcsoltuk őket és egy óráig kínlódtunk velük, kiakadtak, leakadtak, ilyenkor aztán megy a keresgélés, hogy hol a hiba. Ennek az egész problémának a hátterében az áll, hogy manapság szinte minden közvetítésen használnak rádiós összeköttetésű berendezéseket a 450 MHz és a 3 GHz közötti frekvencia sávban.(mikroportok, lámpavezérlések, adatátvitel, rádió adó-vevő berendezések, stb,stb..) Nem beszélve a biztonságtechnikáról és a Wifi rendszerekről. Nem tudod egyik pillanatról a másikra mit kapcsolnak be a környező területeken. Ebben a túlterhelt frekvenciatartományban nem garantálható, hogy ami most működik, az a következő pillanatban is működni fog. Nem tudhatjuk mikor érkezik a térre egy tévés csapat, akik ugyan azt a frekvenciát akarják használni mint amin mi már dolgozunk. Mondok egy példát mi szerint hiába van az Ász Bt-nek négy előfizetett frekvenciája Walky-Talky-ra, azt másnak is kiosztják. Így derült ki, hogy egy frekvenciát az RTL Klub is jogosult ugyanazokból használni. Persze ilyen közös produkcióban ez előny is lehet, mert jelen esetben tudunk egymással kommunikálni.
– Hol dolgoznak a Gigawave kamerák?
– A Go-Cam-en van az egyik, a másik Steady-Cam-el dolgozik a téren eredményhirdetésnél és a rajtnál, egy vállkamerán van, szintén betudja járni az egész teret valamint dolgozik az úgy nevezett boksz utcában ahol a lovak istállói vannak, de végig tudja kísérni a versenyzőket is amíg beérkeznek a pályára. A negyedik egy általunk „golyó kamerának” nevezett rádió távvezérlésű remote kamera, mely a pálya bármely pontjára lerakható. Egy erősebb lámpaállványra szereltük fel az adót, a kamerát, vezérlést és az akkumulátort is, így bárhol gyorsan üzembe állítható.

Az Ász Bt. nagy közvetítő-kocsija, a háttérben 15 méteres darun a Gigawave antennái
Tavaly is küzdöttünk az antennákkal és a távolsággal, melyik vevőt hova tegyük, hogy le tudjuk fedni a teljes „játszó” területet, így most erre készülve kihoztunk egy 15 méteres darut, erre van felrakva az összes antenna, így most viszonylag stabilan tudunk működni. Nagyon sokat lendít a biztonságon hogy 3 vevő diversity-s, vagyis két-két vevőfejet használunk a beltéri egységhez. Ez összességében nem duplázza, hanem hatványozza a távolságot és a vételi biztonságot.
– Ez a rengeteg kamerát hány autó fogja össze?
– Itt van az Ász Bt. nagyobb és kisebb autója, valamint az RTL Klub új közvetítő kocsija. Az RTL régi autójában pedig montíroznak és a feliratokat szerkesztik.
– Melyik ezek közül a főkocsi?
– Ugye azt tekintjük főkocsinak amelyik kiadja az adást a főkimenetre, nos jelen esetben ez az RTL új autója. Ide fut be a kommentátor helyszín két kamerája, az Rf kézi kamera, a boksz utca totál kamerája és a mi nagy kocsinkban vágott program jel is. De azért ez nem ilyen egyszerű, Koós György rendező szeret mindent kézben tartani, ezért az összes kameraforrás megjelenik a mi kocsinkban. Nálunk megvan a mixeren a bejátszó gép, amit az RTL kocsi ad, a hangkeverés és a feliratozás is teljes egészében le van duplikálva. Többnyire itt készül a teljes program amit az RTL kocsiból adásba adnak. A duplikálásra azért van szükség mert egy időben van verseny és élő adásba bejelentkezés is. Ilyenkor a két kocsi külön életet él, az RTL autó a saját kameráival és a tőlünk kapott lassításokkal bejelentkezik, míg mi ezzel egyidőben rögzítjük a versenyt és közvetítjük a projektor falakra. Ezt minden további nélkül megtehetjük, mivel a mi Sony 7250-es mixerünk 36 csatornás, ebből most 28-on jel van.

Az egyik Jimmy
– Szép lassításokat láttam, gondolom a visszajátszások is egy bonyolult rendszert alkotnak.
– Igen így van, egy mobil konténert vágtunk félbe. Az így kialakult egyik helyiségbe kerültek az adásba lassító berendezések. A másik helyiségbe kifejezetten az óriás projektorokat kiszolgáló eszközöket telepítettük. A visszajátszások és a projektor körül egy igen bonyolult rendszer alakult ki, ugyanis vannak olyan kamerák amelyeknek két adásjelzője van, (piros és zöld tally), ezeket ki lehet adni adásba is és a kivetítőre is, két rendező egymástól függetlenül utasíthatja az ezeken lévő kameramanokat, az adásrendező és a projektor-rendező. A projektor kiszolgálásához párhuzamosítottunk hat kameraláncot, független feliratozás van, valamint innen mennek reklám bejátszások a térre, amelyeket a Visual Power harddiszkről biztosít. Természetesen a források váltásáról itt is egy képkeverő gondoskodik. Ezeken túl a programot is itt rögzítjük Beta SP-re és DVD-re a rendezőknek. Hangban be kellett hozzuk a tér közepén lévő hangosítástól a téren elhangzó információkat, zenéket és vissza kell küldenünk a reklámok hangjait és az RTL-es műsorvezetők hangjait, hogy a téren is hallhatóak legyenek a versenyzőkkel készített riportok.
De visszatérve a lassításhoz, rendszerbe állítottunk egy hatcsatornás EVS-t, aminek négy bemenő és két kimenő csatornája van. Ez utóbbi az átúszások miatt lett így konfigurálva,hogy az EVS saját lassításain belül tudjon úszni, így csak egy program kijáratot kellett a mixerre felrakni. Ezen túl dolgozik még két Digit Beta VTR, a hozzájuk tartozó T-bar távvezérlővel. Az így felépült rendszer tehát egy hatcsatornás megoldás, ami persze nem azt jelenti, hogy csak hat forrást tudunk visszajátszani. Az EVS egyik csatornájára van csak fixen bekötve a 22-es kamera, ami a befutót adja, a többi csatorna bemenetén az összes kamera képe elérhető egy mátrixon és 5 db mátrix távvezérlő panelon keresztül, tehát amikor futnak a lovak, akkor a lassító mátrixon gyakorlatilag adásszerűen vág az oda beosztott munkatárs. Így kvázi az összes kamera képét képesek vagyunk visszajátszani. Ebben a rendszerben tehát vág a lassító rendező, az EVS kezelő és a két VTR lassító operátor is. A teljes lassítási procedúra végeredményét egy különálló videomixer programjaként kapja meg a nagykocsi és ott egy csatornaként jelenik meg az input oldalon. A monitorozásról egy multiviewer és plusz tíz monitor gondoskodik. Az 57”-os nagymonitorra csináltunk egy 16-os osztást, hogy a rengeteg forrást jobban áttekinthessük.
– Mi számít kihívásnak ebben a közvetítésben?
– Azt mondhatom, hogy az egész, ugyanis ennyi kamerát rendszerbe állítani, a komplett lassításról gondoskodni nem kis feladat. Ma Magyarországon az MTV volna még képes ennyi kamerával közvetíteni. Ha számba veszem, itt van 14 triaxos kameraláncom, Sony D-55-ös kamerákkal, ehhez hozzájön a 3 Gigawave kamera, itt van az RTL 5db kamerája, és a mikrós kamerájuk is, és vannak még további D-50-es kamerák amelyeket SDI-on keresztül illesztettünk a rendszerbe. Ezekhez is van RCP, tehát végeredményében ugyan olyan a minőségük és kezelhetőségük mint a triaxosoknak.
Jó néhányszor konzultáltunk Szepivel (Szentpéteri Gábor az RTL Műszaki igazgatója), mit és hogyan. Napokig tervezgettem, számoltam hogy melyik kamerához milyen felszereltség kell. Melyik kábeldobokat fűzzük sorba és milyen sorrendbe, hogy az összes kamerához elérjünk. Két helyen a pálya alatt át kellett kábelezzünk hiszen a belső és külső körön is vannak kamerák, hangvonal végződések, vezérlések, utasító irányok. Egy ekkora közvetítésnél nem kis kihívás az utasító rendszer kiépítése. Ugye el kell látni az össze kamerát oda-vissza irányokkal.

Lassító szekció a félbevágott konténerben
Itt most három kocsi utasító rendszerét kellett „összefésülni”. Három kocsiból, mindenki mindenhova tudjon beszélni. A rendező mindenhova kell, hogy utasítson, a lassítóba, a feliratozóba, a VTR bejátszáshoz, a másik kocsiban lévő képmérnökhöz, szerkesztőkhöz, a műsorvezetők kommentátorok fülére, az asszisztensekhez akik a téren mozognak, a térrendezőhöz, az adás lebonyba és még sorolhatnám hosszasan. Az Interkommal az a szerencsénk, hogy az RTL autójában és az Ász Bt. autóiban is Trilogy Orator rendszer van, ez megkönnyítette a konfigurálást. Nekünk van a nagykocsiban egy 36X36-os, a kicsiben egy 18X18-as és az RTL kocsiban is van egy 36X36-os mátrix. Ez egy nagyszerű, megbízható, digitális, flexibilis rendszer, melyhez további opciók vásárolhatók a még hatékonyabb összeköttetések érdekében. Motorola rádiós rendszer csatlakozik mindhárom autóhoz a mobilitás érdekében, hiszen sokan vezeték-nélküli utasítóval szaladgálnak a rendezvény teljes területén.

Sony7250-es mixer
Az Ász Bt. után, a megrendelő RTL Klub Televízió műszaki igazgatóját, Szentpéteri Gábort kérdeztem az együttműködés részleteiről.
– Mi változott a tavalyi közvetítéshez képest?
– Az RTL az elmúlt egy évben nagyot fejlődött, mivel a régi Iveco autóból átköltözött a technika egy új Mercedes Varioba. A kocsi Németországban épült, a legújabb technikával van felszerelve, nagyon szeretjük, büszkeségünk. Az autó részletes bemutatását a Médiatechnika következő számában szeretnénk megosztani az olvasókkal. Változás még a vezeték-nélküli kamerák száma, a tavalyi kettőhöz képes, most négy ilyen eszközzel gazdálkodhattunk.

A közvetítés műszaki vezetői: Szentpéteri Gábor és Ács Ferenc
– Váratlan esemény történt-e?
– Az esős mostoha időjárás jelentősen nehezítette a munkánkat. Ilyen időben az ember gondolkodása is megváltozik. A kamerák bepárásodtak, egy kameránkat lefújta a szél a praktiról, egyenesen a versenypálya homokjában landolt, a kamera túlélte, az optika sajnos nem, a keresője is gyengélkedik.
– Az RTL Klub mennyire elégedett az Ász Bt. szolgáltatásaival?
– Ács úr munkájával elégedettek vagyunk, hozta a megbízható teljesítményt idén is. Bár még nincs vége a közvetítésnek, de már eddig is sok minden működött, reméljük a hátralévő időben is minden rendben lesz.

Az RTL Klub új közvetítő-kocsijának vezérlője
Most már tényként elmondhatjuk, hogy közvetítés lebonyolításában nem volt fennakadás. A televíziók előtt ülök, és a helyszínen lévők számára is minden bizonnyal jó szórakozás kínált a 2. Magyar Vágta.

Több kilométernyi kábel
Leltár:
26 db kamera + 1 camkorder
6000m triax camerakábel
1200 m CAT5-ös vezérlőkábel
600 m hang csoportkábel
megszámlálhatatlan hosszúságú videó és hang szóló kábel
2 Jimmy Jib
1 steady cam
1 go-cam
4 Gigavawe digitális mikró rendszer
2 daru
40 m lábrács
100 m gumiszőnyeg
4 db nagyvarió
6 db nagylátószögű optika
20 db Walky-Talky
A közvetítő kocsikban fixen telepített monitorrendszereken kívül még legalább 40 monitor, 22 fős technikai stáb építette 2 napon keresztül a közvetítés rendszerét, közel 100 fő dolgozott a teljes televíziós közvetítésen


