A háromdimenziós televíziózás ma még ugyan álom, de a szakemberek már évtizedek óta álmodoznak róla. Molnár Miklós Balázs Béla-díjas operatőrnek elsőként sikerült előállítania térhatású televíziós felvételeket a Magyar Televízióban. Először 1973-ban forgatott egy háromdimenziós interjút a Nobel-díjas Szent-Györgyi Alberttel, majd 15 év múlva Takács Mari tévébemondóval rögzített egy szívhez szóló üzenetet a jövő nézői számára. 1972-ban a Szent-Györgyi interjú idején a térhatású rögzítésnek még csak az elve létezett, a technikai megoldást gyakorlatilag rögtönözte Molnár Miklós. A 3D felvétel két felvevőgéppel készült, fekete-fehér 16-os filmre. Előhívás után az anyag 35 éve dobozba került, ugyanis akkoriban még nem volt lehetőség a térhatás megjelenítésére.
15 évvel később már nem filmre, hanem elektronikus kamerák segítségével képmagnóval mágnesszalagra rögzítették Takács Mari üzenetét, majd ezek a szalagok is Csipkerózsika álomba merültek.
A televíziós technika rohamos fejlődése, napjainkban tette lehetővé, hogy az MTV Digitális Restauráló Stúdiója elvégezze a régi felvételek korszerű felújítását, amik most már digitális formában és digitális médiumokon kerültek biztonságba. Az így helyreállított felvételeket láthattuk a Magyar Televízió Nagyvetítőjében, poláros szemüvegeken keresztül. A vetítésről két, egymás fölé helyezett projektor gondoskodott, melyek képei egy speciális vásznon jelentek meg. Térhatás mindkét film esetében valóban keletkezett.
A rendezvényen beszélt még Dunavölgyi Péter az MTV Archívumának vezetője és Kis Sándor restaurátor, akik lelkesedésükkel és hozzáértésükkel segítették a 3D projekt megvalósulását. A rendezvény háziasszonya Bényi Ildikó volt. A fantasztikus időutazást nem csak technikai csodaként éltük meg, hanem megemlékezésként is, a filmek ugyanis emléket állítanak már nem élő televíziós kollégáinknak is, úgy mint: Novák Magdi műszaki vezetőnek, Takács Mari bemondónak és Kardos István riporternek.
sgy

Bényi Ildikó és Molnár Miklós

Poláros szemüvegben a közönség


